Manifest: Reformar el Port Vell, en benefici de qui?

 

[scroll down for english]

Adhesions a pdefensabarceloneta@yahoo.es ; labarcelonetarebel.org

És senzill: envieu un mail dient nom, DNI i, si voleu, dedicació. O nom de l’entitat i NIF, si sou una entitat. O del vostre col·lectiu. O deixeu un comentari introduint el vostre mail en aquesta web.

 

Avui volen tan altes
les gavines del Port,
que planegen només:
el pal més jove i prim
del “Mari Angeleta”
sota la bola d’or,
ou el dring transparent de llurs ales quietes
De cara al sol
cent veles;
i el banderol vermell que rumbeja el seu frec.

El vaporet passeja el bells somnis atlàntics,
ran dels molls en la calma:
L’home de les taronges passa el carretó ple.

(Joan Salvat-Papasseit, Diumenge)

El Port Vell ha estat, de sempre, un espai estretament vinculat a la vida dels barcelonins. Sense el comerç marítim i la indústria que se’n deriva i el propicia no s’entén el desenvolupament econòmic, cultural i identitari del barri de la Barceloneta, de la ciutat de Barcelona i del país.

Lamentablement, però, aquest port que sentíem com a nostre, i que administra l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB), s’ha convertit avui dia en un espai hermètic que els ciutadans més aviat associem a escàndols diversos per malversació de fons i narcotràfic.

I tot i això, continuem pensant que el port forma part de la ciutat i entenem que les transformacions que l’afecten hem de decidir-les entre tots. Creiem, a més, que en aquest decidir cal escoltar molt especialment la veu dels veïns i les veïnes dels barris adjacents. Som en un moment de crisi econòmica i social profunda i qualsevol actuació que pretengui transformar el nostre entorn hauria d’estar pensada i destinada a garantir els drets i el benestar de la ciutadania.

Però l’experiència ens demostra que les reformes del port, ben al contrari, han estat pensades i impulsades per empreses privades, les quals, a través de les concessions que atorga l’Autoritat Portuària, s’apropien i es lucren amb els espais públics de la ciutat.

En benefici de qui es fan aquestes reformes?

L’actual reforma del Port Vell aplica, per enèsima vegada, una fórmula de la qual ja coneixem el resultat, la mateixa que va aplicar-se amb l’Hotel Vela, el Maremàgnum i el World Trade Center, aquella fórmula que es basa en el dogma que les grans estructures de luxe, pensades per a una reduïda elit econòmica mundial, podran, en temps de crisi, beneficiar tota la ciutat.

Però el gran beneficiat de la reforma del Port Vell serà, sens dubte, Salamanca Group, de la mà de Marina 92, una drassana de iots de luxe vinculada a Roman Abramovich. Aquesta drassana es va instal·lar al port ara fa dos anys, en un moment en què no hi havia iots de luxe per a reparar, i va fer fora una drassana anterior, però històrica, que donava feina a molta gent de la Barceloneta, la Vulcano.

En el futur, si la reforma va endavant, els veïns haurem perdut un altre espai. El Port Vell l’hauran tancat i fortificat amb una reixa, seguretat privada i guardaespatlles, i mai més ens hi podrem acostar. Allà on els ciutadans ens podríem haver retrobat amb el nostre patrimoni marítim, com ara la llotja del peix i la torre del rellotge del port de pescadors, allà on hauríem pogut gaudir d’equipaments públics i comunitaris, toparem amb la cara més excloent dels milionaris.

Una reforma d’aquestes dimensions és una guerra declarada als veïns. Volen convertir la Barceloneta en una Marina d’Or per a les elits.

L’exclusió de la ciutadania, la negativa a contemplar els seus drets i necessitats en aquest projecte, provocarà la destrucció de l’economia tradicional de la Barceloneta. La pesca i el petit comerç de tota la vida, actualment ja prou amenaçats, desapareixeran de manera definitiva, amb la consegüent pèrdua de llocs de treball i la degradació del teixit social. El petit botiguer no podrà competir per uns preus de lloguers i llicències que sí es pot permetre la mena de comerços que atrauria la reforma.

Hem de subratllar, a més, que l’increment de la pressió del turisme sobre la Barceloneta tindrà, entre altres efectes, l’aparició de més apartaments turístics, que avui dia ja constitueixen un problema molt greu. Hi ha d’una banda, el deteriorament de la convivència i el veïnatge, i de l’altra, i sobretot, l’encariment dels lloguers dels habitatges, que assoleixen xifres inaudites. L’habitatge, convertit en mercaderia pels especuladors, esdevé inaccessible per als veïns i veïnes, que es veuen indirectament —i de vegades directament— expulsats del barri on tenen les arrels i la vida.

Nosaltres demanem:

Cal una reforma interna de l’APB que estableixi mecanismes democràtics de decisió sobre els projectes urbanístics que impulsa, i també sobre l’elecció  dels càrrecs de Presidència i Direcció General. Aquesta necessita de la implementació de protocols de transparència pel que fa a la documentació, els acords, els pressupostos i la gestió, en la línia que proposa Red SoStenible  i access-info.

El planejament urbanístic que es porti a terme en el port de la ciutat ha de ser redactat i consensuat de manera vinculant amb els veïns i en cap cas s’ha de supeditar als interessos privats, sinó al bé comú i a la garantia del dret a la ciutat, i ha de contemplar en tot moment les necessitats socials, de recursos i equipaments, del barri de la Barceloneta i de la ciutat de Barcelona.

Una reforma del Port Vell ha d’incloure el foment de l’economia tradicional, com ara la pesca, amb un increment de les ajudes a la reparació de vaixells i al pagament del gasoil. Una reforma del Port Vell ha de promoure ajudes per tal que les persones amb pocs recursos puguin assistir a la formació que es requereix per ser pescador. Una reforma del Port Vell ha d’incloure una escola dels oficis de la mar a la qual puguin accedir les persones amb menys recursos dels nostres barris.

Aquesta reforma no es pot dur a terme sense mecanismes que protegeixin els veïns de les conseqüències indirectes que tindrà en el mercat de l’habitatge, en la seguretat, en l’ofegament del comerç tradicional i en l’increment en el preu del cistell de la compra.

Aquesta  reforma no es pot dur a terme si no hi una garantia de reallotjament, amb les mateixes condicions econòmiques i d’accés a serveis, per als veïns  que ara viuen al Port Vell, i sense les indemnitzacions pertinents per les molèsties generades.

 

Per això, als nostres governants els diem:

Vosaltres no sabeu què és guardar fusta al moll

Ni sabeu l’oració dels fanals dels vaixells

Nosaltres, els veïns, sabem que la ciutat no es construeix sense nosaltres,

nosaltres, els veïns, sabem que la democràcia no és fa al dictat d’una empresa privada.

La campanya també està a oigame.

______________________________________________________________________________

Longshore Workers, Wharehouse Workers, Teamsters: Barcelona’s 99% needs your support and solidarity in struggling against devleopment plans that are threatening our tradtional maritime communities!

We are asking you to join the campaign against this development and show solidarity with the citizens of La Barceloneta and Barcelona by signing the following manifesto.

Developers and Barcelona city officials want to remodel the city’s Old Port (its historic fishing Port), to make way for luxury “super-yachts” and a private entertainment area designed to attract the super-rich. The site of the proposed-complex currently hosts a historic moor for small boats and Barcelona’s traditional Fisherman’s Wharf.

The complex and the gentrification it will bring about threatens the cultural identity and economic traditions of nearby neighborhoods, especially La Barceloneta, Barcelona’s historic fisherman district, home of the Old Port.

 

REFORMING THE PORT OF BARCELONA,

FOR WHO’S BENEFIT?

 

Avui volen tan altes
les gavines del Port,
que planegen només:
el pal més jove i prim
del “Mari Angeleta”
sota la bola d’or,
ou el dring transparent de llurs ales quietes
De cara al sol
cent veles;
i el banderol vermell que rumbeja el seu frec.

El vaporet passeja el bells somnis atlàntics,
ran dels molls en la calma:
L’home de les taronges passa el carretó ple.

(Joan Salvat-Papasseit, Diumenge)

La Barceloneta’s cultural identity and economy is strongly linked to its maritime commerce and the industry built around its Old Port, which has long played a central role in the lives of Barcelona’s working-class.

We are living in a time of profound economic and social crisis, and though this devlopment will cause the destruction of the traditional economy of La Barceloneta for the working people who need it most, those leading the devlopment push have undemocatically excluded the citizens in drafting its provisions and have rejected even considering our rights and needs throughout the process.

We say any action that aims to transform our economic environment should be designed and intended to safeguard the rights and welfare of the people, especially those who will be most impacted.

For this reason, we believe that any change or remodeling of the Old Port area needs to be done with the full consultation and approval of the local community. Currently, we have been completely left out of this process.

Who would benefit from the reforming of the Old Port?

The biggest beneficiary is the Salamanca Group, a British firm leading the development, and the nearby Marina 92, a luxury-yacht shipyard linked with well-known Russian business tycoon Román Abramóvich. Only two years ago, at a time when there were no luxury yachts to repair, Marina 92 was built. Its devlopment replaced The Vulcano, an historic shipyard that employed many people from La Barceloneta.

The new Old Port would be a closed space with private security and bodyguards. Its aim is to attract exclusive millionaires, rendering the former heart of this nieghborhood completely inaccessible to the local community.

The plan has similarities with other sites of mass-gentrification plans for tourist and business complexes in the Port’s vacinity, such as the Maremagnum (www.maremagnum.es) in 1992, the World Trade Center (www.wtcbarcelona.com) in 1999, and the W Hotel (www.w-barcelona.com) in 2009. The city council justified these projects by invoking the “trickle-down” myth that building great structures of luxury, designed to be used for wealthy people, would benefit the entire city. However, like many similar projects in Europe and the United States, the effect has been quite the opposite for the rest of the people.

The scale of the reform is a declaration of war on the people of the neighborhood, La Barceloneta.

If these plans move forward, the traditional fishing culture and local small businesses the thrive on it will disappear, and the social fabric of the neighborhood will surely deteriorate as a consequence. Small shopkeeper will not be able to compete with the prices and rentals licenses of the high-income shops that will be invited to participate in the new Old Port.

All of this will attract more tourists to La Barceloneta, with the consequent increase in exclusive touristic apartments which deteriorate the livlivehoods of the working people of the neighborhood, and, more importantly, increase the rents of our disproportionately.

For all these reasons, we ask for:

1- An internal reform of the Port Authority of Barcelona (APB) that establishes democratic mechanisms for decision-making concerning urban projects, and democratic mechanisms for the appointing of the President and the General Management positions of APB. This demand requires the implementation of transpareceny-protocols with regard to documentation, agreements, budgets and management.

2- A more transparent relationship with APB, in which any urban plan that takes place in the port-area has to be discussed and designed with the agreement of the neighbors, and that these plans shold never be subordinated to private interests, but should serve the common good and guarantee the social needs, resources and facilities of the residents of La Barceloneta and Barcelona.

3- The inclusion of the following demands in the reform plan of the Old Port. First, the promotion of the traditional economy, with an increase in aid for ship repair and gas payments. Second, the creation of an aid program to assist local people with limited income resources to improve their fishing-based family economy. Third, the building of a school as a platform to spread the culture and customs of the fishing tradition.

4- A detailed study on the consequences of such devlopments on the citizens of La Barceloneta and other local neighborhoods, focusing on safety, the price of housing and food, and on the traditional trades and livlihoods.

5- A guarantee for relocation under the same economic and access-to-services conditions for residents that now live in Old Port who will be displaced if the plan goes ahead, as well as an appropriate economic compensation for them.

We thank you for taking the time to read this, and for standing in solidarity with Barcelona’s working-class as we struggle for survival in the economy of the 1%.

More information: www.labarcelonetarebel.org

To sign the manifesto, send and email to: pdefensabarceloneta@yahoo.es

8 pensaments sobre “Manifest: Reformar el Port Vell, en benefici de qui?

  1. Es vergonyos lo que estan fent els politics amb la nostra ciutat. L’estan convertint en un centre de diversió pels rics… i aquest projecte es un pas endavant en aquest sentit,,, Volen transformar Barcelona en un centre lùdic, per aon s’hi colen les grans màfies.. Volen el diner fàcil, no el que produeix el treball productiu de petites empreses, o be cooperatives… Lluitem peer impedir-ho !!

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s